Rubriky
Popis dne

Jak hrát Whist

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Co to vlastně je?

Whist je karetní hra, která vznikla ze starší hry Ruff and Honours a hrála se zejména v 18. a 19. století. Tato hra má více jak třistapadesáti letou tradici. Dnes je whist na ústupu, nicméně stále se hraje například ve Velké Británii. V původní formě se jednalo o zábavnou hru založenou na strategii a komunikaci hráčů.

Tato hra se hraje ve čtyřech lidech (dvou týmech) s Francouzskými kartami. Ve hře je 52 karet a hraje se bez žolíků.  Každé kolo má 7 tahů neboli Zdvihů.

Pravidla:

  1. Rozdělte se do dvou dvojic.
  • Rozesaďte se do kruhu tak, že každý hráč bude sedět mezi dvěma svými protivníky a zároveň naproti svému spoluhráči.
  1. Zamíchejte karty a rozdejte je hráčům.
  • Můžete si vybrat, kdo bude jako první rozdávat karty. Ještě předtím vyndejte všechny žolíky z balíčku.
  • Rozdávat karty začnete u hráče nalevo od vás a pokračujete po směru hodinových ručiček, dokud nebudou mít všichni 13 karet.
  • (Při turnaji s cizími lidmi -> první hráč karty míchá, druhý snímá a třetí rozdává. Snižuje se tak možnost podvádění)
  1. Ukažte poslední rozdanou kartu všem hráčům.
  • Barva této karty (srdce, piky, trefy nebo káry) jsou pro dané kolo trumfové a vždy přebíjí karty jiné barvy. Tuto kartu má u sebe hráč, který rozdával. (Nezapomeňte se ujistit, že ji viděli všichni, pokud si barvu nepamatujete napište si ji někam.
  • Poslední karta vždy musí vyjít na rozdávajícího, pokud ne, zkontrolujte si karty, zda všichni mají opravdu13 karet.
  1. Vysvětlete všem uspořádání karet.
  • Od nejnižší po největší (2,3,4,5,6,7,8,9,10, J, Q, K, A)
  1. Hráč nalevo od rozdávajícího začíná a vyloží kartu lícem vzhůru.
  • – tato karta se dá doprostřed stolu, říká se jí VEDOUCÍ KARTA.
  • Vedoucí karta může být jakákoliv karta, kterou si hráč zvolí. Jakmile bude zahrán zdvih (tah), všechny zahrané karty se dají stranou a vyloží se nová vedoucí karta.
  1. Další tři hráči postupně hrají karty stejné barvy.

Postupuje se po směru hodinových ručiček (doleva) a všichni hráči postupně umístí lícem vzhůru kartu vedle předchozích zahraných karet.

  • Pokud má hráč v ruce jakoukoliv kartu stejné barvy jako má vedoucí karta, musí ji zahrát.
  • Nemá-li žádnou kartu stejné barvy, může zahrát jakoukoliv jinou kartu.
  • Pokud je na stole více než jedna barva, určuje, jakou barvu můžete hrát pouze původní, vedoucí karta.

Například: hráč A zahraje jako vedoucí kartu trefovou 10. Hráč B si vybere z tref, které má v ruce a zahraje trefového krále. Hráč C nemá ani jednu trefovou kartu, takže si vybere jakoukoliv kartu, kterou má v ruce a zahraje károvou 3. Hráč D má v ruce jedinou trefovou kartu trefového spodka a tu musí zahrát.

  1. Rozhodněte kdo získá zdvih.
  • Čtyřem zahraným kartám se říká zdvih. Jeden hráč tento zdvih získá a položí si ho rubama vzhůru na stranu vedle sebe, aby ho později použil k spočítání skóre.

Pravidla které určují, kdo zdvih vyhraje:

  • Byla-li zahrána jedna nebo více karet trumfové barvy, vyhrává ten, který vyložil nejvyšší kartu této barvy.
  • Pokud ve zdvihu nejsou žádné trumfové karty, vyhraje ten, kdo zahrál nejvyšší kartu vedoucí barvy.
  • Pamatujte, že trumfová karta byla určená ukázáním karty na začátku hry. Máte-li problém si její barvu zapamatovat, tak si ji napište.
  • Karty ze zdvihu se nevrací do ruky. V dané hře už se s nimi hrát nebude.

Příklad: Hráč A vyloží na stůl srdcového krále (= Vedoucí kartu), Hráč B vyloží srdcovou 4, Hráč C vyloží srdcovou A a hráč D Vyloží srdcovou 6. Všechny karty jsou barvě Vedoucí karty (tedy srdcové). Vyhrává hráč C, protože vyložil nejvyšší kartu

  1. Vítěz posledního zdvihu pokládá vedoucí karu dalšího zdvihu.
  • Po tom co vítěz dal karty posledního zdvihu na svoji hromádku, položí novou kartu. Pro všechny zdvihy platí stejná pravidla.
  1. Pokračujte ve hraní, dokud všem nedojdou karty.
  • Aby bylo počítání bodů snazší, snažte se, aby od sebe všechny zdvihy, které jste vyhráli byly odděleny.
  1. Spočítejte body každého týmu.
  • Spočítejte zdvihy každého týmu. Pokud Honza získal v tomto kole 3 zdvihy a jeho partner Petr získal 4 zdvihy, sečtou je a mají společně 7 zdvihů.
  • Vítězný tým odečte od počtu svých zdvihů 6. To je jejich skóre za dané kolo. (Takže Honza a Petr by získali 1 bod.)
  • Tým, který prohrál, v tomto kole žádné body nedostane.
  • Počítejte zdvihy (skupinky 4 karet) a ne všechny vyhrané karty.
  1. Hrajte další kola, než některý z týmů získá 5 bodů.
  2. Před další hrou zamíchejte všechny karty.
  • Nový rozdávají je hráč po levici posledního rozdávajícího. Jako u předchozího kola se poslední (trumfová) karta všem ukáže.

Pokud se někdo dostal až na konec tak vám přeji hodně štěstí ve hře a pochopení pravidel. Pravidla jsou složitější, ale když je člověk pochopí, tak už je to sranda. Možná někomu z vás tento zápis pomůže získat pár bodů za týdenní výzvu hraní Whystu. Mějte se hezky a hodně sil do dalšího týdne!

Téra

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

8 reakcí na „Jak hrát Whist“

Ahoj, pro všechny Borce samotáře doporučuju mobilní aplikaci Whist od vývojáře jménem Yazeed Sabil – dá se stáhnout na Google Play. Mě to celkem pomohlo, jelikož nikdo v mém okolí Whist neumí, takže teď aspoň můžu cvičit taktiku, pro případ, že bych přišla do společnosti britských gentleman 😉

Napsat komentář