Co to vlastně je?
Whist je karetní hra, která vznikla ze starší hry Ruff and Honours a hrála se zejména v 18. a 19. století. Tato hra má více jak třistapadesáti letou tradici. Dnes je whist na ústupu, nicméně stále se hraje například ve Velké Británii. V původní formě se jednalo o zábavnou hru založenou na strategii a komunikaci hráčů.
Tato hra se hraje ve čtyřech lidech (dvou týmech) s Francouzskými kartami. Ve hře je 52 karet a hraje se bez žolíků. Každé kolo má 7 tahů neboli Zdvihů.
Pravidla:
- Rozdělte se do dvou dvojic.
- Rozesaďte se do kruhu tak, že každý hráč bude sedět mezi dvěma svými protivníky a zároveň naproti svému spoluhráči.
- Zamíchejte karty a rozdejte je hráčům.
- Můžete si vybrat, kdo bude jako první rozdávat karty. Ještě předtím vyndejte všechny žolíky z balíčku.
- Rozdávat karty začnete u hráče nalevo od vás a pokračujete po směru hodinových ručiček, dokud nebudou mít všichni 13 karet.
- (Při turnaji s cizími lidmi -> první hráč karty míchá, druhý snímá a třetí rozdává. Snižuje se tak možnost podvádění)
- Ukažte poslední rozdanou kartu všem hráčům.
- Barva této karty (srdce, piky, trefy nebo káry) jsou pro dané kolo trumfové a vždy přebíjí karty jiné barvy. Tuto kartu má u sebe hráč, který rozdával. (Nezapomeňte se ujistit, že ji viděli všichni, pokud si barvu nepamatujete napište si ji někam.
- Poslední karta vždy musí vyjít na rozdávajícího, pokud ne, zkontrolujte si karty, zda všichni mají opravdu13 karet.
- Vysvětlete všem uspořádání karet.
- Od nejnižší po největší (2,3,4,5,6,7,8,9,10, J, Q, K, A)
- Hráč nalevo od rozdávajícího začíná a vyloží kartu lícem vzhůru.
- – tato karta se dá doprostřed stolu, říká se jí VEDOUCÍ KARTA.
- Vedoucí karta může být jakákoliv karta, kterou si hráč zvolí. Jakmile bude zahrán zdvih (tah), všechny zahrané karty se dají stranou a vyloží se nová vedoucí karta.
- Další tři hráči postupně hrají karty stejné barvy.
Postupuje se po směru hodinových ručiček (doleva) a všichni hráči postupně umístí lícem vzhůru kartu vedle předchozích zahraných karet.
- Pokud má hráč v ruce jakoukoliv kartu stejné barvy jako má vedoucí karta, musí ji zahrát.
- Nemá-li žádnou kartu stejné barvy, může zahrát jakoukoliv jinou kartu.
- Pokud je na stole více než jedna barva, určuje, jakou barvu můžete hrát pouze původní, vedoucí karta.
Například: hráč A zahraje jako vedoucí kartu trefovou 10. Hráč B si vybere z tref, které má v ruce a zahraje trefového krále. Hráč C nemá ani jednu trefovou kartu, takže si vybere jakoukoliv kartu, kterou má v ruce a zahraje károvou 3. Hráč D má v ruce jedinou trefovou kartu trefového spodka a tu musí zahrát.
- Rozhodněte kdo získá zdvih.
- Čtyřem zahraným kartám se říká zdvih. Jeden hráč tento zdvih získá a položí si ho rubama vzhůru na stranu vedle sebe, aby ho později použil k spočítání skóre.
Pravidla které určují, kdo zdvih vyhraje:
- Byla-li zahrána jedna nebo více karet trumfové barvy, vyhrává ten, který vyložil nejvyšší kartu této barvy.
- Pokud ve zdvihu nejsou žádné trumfové karty, vyhraje ten, kdo zahrál nejvyšší kartu vedoucí barvy.
- Pamatujte, že trumfová karta byla určená ukázáním karty na začátku hry. Máte-li problém si její barvu zapamatovat, tak si ji napište.
- Karty ze zdvihu se nevrací do ruky. V dané hře už se s nimi hrát nebude.
Příklad: Hráč A vyloží na stůl srdcového krále (= Vedoucí kartu), Hráč B vyloží srdcovou 4, Hráč C vyloží srdcovou A a hráč D Vyloží srdcovou 6. Všechny karty jsou barvě Vedoucí karty (tedy srdcové). Vyhrává hráč C, protože vyložil nejvyšší kartu
- Vítěz posledního zdvihu pokládá vedoucí karu dalšího zdvihu.
- Po tom co vítěz dal karty posledního zdvihu na svoji hromádku, položí novou kartu. Pro všechny zdvihy platí stejná pravidla.
- Pokračujte ve hraní, dokud všem nedojdou karty.
- Aby bylo počítání bodů snazší, snažte se, aby od sebe všechny zdvihy, které jste vyhráli byly odděleny.
- Spočítejte body každého týmu.
- Spočítejte zdvihy každého týmu. Pokud Honza získal v tomto kole 3 zdvihy a jeho partner Petr získal 4 zdvihy, sečtou je a mají společně 7 zdvihů.
- Vítězný tým odečte od počtu svých zdvihů 6. To je jejich skóre za dané kolo. (Takže Honza a Petr by získali 1 bod.)
- Tým, který prohrál, v tomto kole žádné body nedostane.
- Počítejte zdvihy (skupinky 4 karet) a ne všechny vyhrané karty.
- Hrajte další kola, než některý z týmů získá 5 bodů.
- Před další hrou zamíchejte všechny karty.
- Nový rozdávají je hráč po levici posledního rozdávajícího. Jako u předchozího kola se poslední (trumfová) karta všem ukáže.
Pokud se někdo dostal až na konec tak vám přeji hodně štěstí ve hře a pochopení pravidel. Pravidla jsou složitější, ale když je člověk pochopí, tak už je to sranda. Možná někomu z vás tento zápis pomůže získat pár bodů za týdenní výzvu hraní Whystu. Mějte se hezky a hodně sil do dalšího týdne!
Téra
8 reakcí na „Jak hrát Whist“
Nadpis měl být Jak hrát Whist, ale dala jsem omylem enter a zveřejnil se mi celý příspěvek. Bohužel už to nejde změnit.
Jednodušší jak mariáš ve čtverku. Dík za splnění týdenní výzvy 🙂
No konečně mi to někdo vysvětlil, tak abych to pochopil! Díky za pomoc s plněním týdenní výzvy! 😄
Ahoj, pro všechny Borce samotáře doporučuju mobilní aplikaci Whist od vývojáře jménem Yazeed Sabil – dá se stáhnout na Google Play. Mě to celkem pomohlo, jelikož nikdo v mém okolí Whist neumí, takže teď aspoň můžu cvičit taktiku, pro případ, že bych přišla do společnosti britských gentleman 😉
Ahoj, díky moc za přiblížení whistu. Chtěla jsem před několika lety na táboře Cesta kolem světa tuto karetní hru hrát, ale myslím, že pro Světlušky to ještě není. 😀
Ká
Děkuju! Už jsem se pomalu vzdávala naděje, že kdy tohle kdy splním… (Na Wikipedii ta pravidla nepíšou zdaleka tak srozumitelně jako ty.) Jsem tvým dlužníkem!
Já jsem se to naučila rovnou v on-line hře (https://cardgames.io/whist), kde to bylo i se srozumitelným vysvětlením pravidel. Včera jsem to učila manžela v čajovně, ale byli jsme jenom 2, tak jsme hráli i za imaginární kamarády a bylo to super 🙂
Na této stránce jsem se to učila taky. 🙂 V kombinaci s textem od Téry. Díky, Téro. 🙂
Surikata z týmu Skautského borce